Δευτέρα, 12 Μαρτίου 2012

ΑΝΟΙΞΗ




Έρχομαι μέσα απ’ τα δέντρα.
Έλα ,έλα ,  κοριτσάκι,
μυρίζω πασχαλιά και μαντζουράνα.
Έλα ,έλα, αγοράκι,
κυλήσου στο χώμα,
κάνε κολοτούμπες στο γρασίδι,
αγκάλιασε σφιχτά τη γάτα σου,
ρίξε μια πέτρα στο χελιδόνι που σε κοιτά στο
συρματόπλεγμα,
βγάλε μια δυνατή φωνή να ξαλαφρώσεις,
δώσε μια κλωτσιά στη μπάλα σου, να φτάσει στα ουράνια.
Έρχομαι μέσα απ’ τα δέντρα.
Πάρε ένα τριαντάφυλλο απ’ τον κήπο του γείτονα,
γύρνα στη σούβλα το πασχαλιάτικο αρνί,
κόψε μια μαργαρίτα μ’ αγαπά-δε μ’ αγαπά,
φτιάξε μαγιάτικο στεφάνι
με παπαρούνες, χαμομήλια και πράσινα στάρια.
Έλα ,έλα, αγοράκι,
έλα ,έλα ,  κοριτσάκι.
Δε μ’ ακούς;
Είμαι η Άνοιξη.
                                                  Μάρω  Λοίζου 

ένα ποίημα γεμάτο πλούσιες εικόνες για την άνοιξη. 
επεξεργασία και ανάλυση του ποιήματος
άνοιξη και μήνες
τα παιδιά ζωγραφίζουν τις εικόνες του ποιήματος
δραματοποιούν, δίνουν ζωή στις  εικόνες
ξεχωρίζουν τις ζωγραφιές τους ανάλογα με κάθε μήνα της άνοιξης
δημιουργούμε το βιβλίο της άνοιξης

διαβάζουμε βιβλία σχετικά με την άνοιξη
ιστορίες από το ανθολόγιο
ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ ΑΝΟΙΞΙΑΤΙΚΟ εκδ. Καστανιωτη
μαθαίνω τις εποχές εκδ. Σαββάλας 


φέρνουμε την άνοιξη στη τάξη μας με:
κατασκευή μόμπιλε με  ότι  θεωρούν τα παιδιά ότι ταιριάζει σε ένα ανοιξιάτικο μόμπιλε  
γιρλάντες ανοιξιάτικες
ανοιξιάτικο κολάζ για το ταμπλό της τάξης  από ζωγραφιές των παιδιών
φυτεύουμε λουλούδια, σπόρους στα γλαστράκια μας


μια εικόνα χίλιες λέξεις
δημιουργούμε μαζί με τα παιδιά την ιστορία του ανοιξιάτικου  κολάζ
την καταγράφουμε χρησιμοποιώντας τον επεξεργαστή κειμένου


πίνακες της άνοιξης στην τάξη μας
Daniel Ridgway Knight















Alphonse Maria Mucha   


Daniel Ridgway Knight
τα παιδιά παρατηρούν τους πίνακες και συζητούμε γι΄ αυτούς
τα παιδιά ζωγραφίζουν τον πίνακα της άνοιξης με συμβατικό τρόπο
ζωγραφίζουν την άνοιξη  χρησιμοποιώντας το  tux paint ή το revelation naturale art στον ηλεκτρονικό υπολογιστή


μέσα από μικρές ιστορίες που αφηγούμαστε παίζουμε μαθηματικά παιχνίδια
όπως: αντιστοιχίσεις, ταξινομήσεις, σύνολα- υποσύνολα 
αλλά και αριθμητικές πράξεις πρόσθεσης και αφαίρεσης


μαγειρική της άνοιξης 
πολύχρωμο ρύζι
σε τηγάνι γουοκ ρίχνουμε λάδι 
κομματάκια κόκκινης , κίτρινης και πορτοκαλί πιπεριάς
αφήνουμε να μαραθούν για λίγο 
στη συνέχεια ψιλοκομμένα φρέσκα κρεμμυδάκια 
ανακατεύουμε για  1 με 2 λεπτά
και ρίχνουμε το βρασμένο ρύζι
αλατοπιπερώνουμε
τα παιδιά συμμετέχουν κόβοντας τις πιπεριές  με πλαστικό μαχαίρι
μετρούν ζυγίζουν ρίχνουν τις σωστές αναλογίες στο τηγάνι
ανακαλύπτουν τρόπους να μοιράσουν το ρύζι στα πιάτα για να πάρουν όλοι την ίδια ποσότητα 


θεατρικό παιχνίδι: η άνοιξη άργησε να έρθει στην εξοχή
τι θα κάνουν τα ζωάκια οι μελισσούλες  .....
κάνουν συμβούλιο σκέφτονται και προτείνουν  λύσεις  για να λύσουν το πρόβλημα
όπως π.χ τα ζωάκια να χορέψουν ενα χορό για να τους δει η άνοιξη και να έρθει γρήγορα να χορέψει μαζί τους
τα πουλιά να  παίξουν μια γλυκιά μελωδία με τα μουσικά τους όργανα και η άνοιξη να μη μπορεί να αντισταθεί στο άκουσμα της  
οι μέλισσες να φέρουν μέλι να γλυκάνουν όλη την περιοχή, να δοκιμάσει και να ξετρελαθεί
οι πεταλούδες να  πετάξουν με τα φτερά τους  δημιουργώντας  ένα απαλό αεράκι που θα στείλει στα αυτιά της λόγια αγάπης
τα λουλούδια να ραντίσουν το χώρο με  υπέροχα αρώματα , που οι μυρωδιές τους θα τραβήξουν από τη μύτη την άνοιξη για να έρθει όσο πιο γρήγορα μπορεί......
η μουσική ξεκινά και το παιχνίδι αρχινά




παιχνίδια:
σε ένα δέντρο με κλαδιά κάθε παιδί ,με κλειστά μάτια , προσπαθεί να κολλήσει ένα λουλούδι στα κλαδιά του. Οι άλλοι το βοηθούν  λέγοντας του οδηγίες όπως: πάνω - κάτω δεξιά - αριστερά κ.λ.π
παιχνίδι με την τράπουλα της άνοιξης
παίρνοντας ιδέα από τη γνωστή μας τράπουλα, κατασκευάζουμε τραπουλόχαρτα 4 σειρές από το 1 μέχρι το 10 η πρώτη σειρά με κόκκινα τριαντάφυλλα,  η δεύτερη σειρά κόκκινες παπαρούνες, η τρίτη σειρά κίτρινα γαρύφαλλα,  η τέταρτη σειρά κίτρινες μαργαρίτες. 
Παίζεται με μια ομάδα 5  παιδιών. Ανακατεύουν τα φύλλα και μοιράζουν. Με ένα ζάρι ρίχνουν όλα τα παιδιά όποιο φέρει το μεγαλύτερο αριθμώ ξεκινά να ρίχνει ένα φύλλο με κάποιο αριθμό . Το επόμενο παιδί θα πρέπει ελέγξει τα φύλλα που έχει στα χέρια του και να ρίξει κάποιο από τα δικά του αλλά πρέπει να είναι ή ο προηγούμενος ή ο επόμενος αριθμός από αυτόν που έριξε το προηγούμενο παιδί, αν δεν έχει τότε παίζει ο επόμενος. Κερδίζει όποιος ρίξει τα χαρτιά με τους αριθμούς του πρώτος. 


καιρικές συνθήκες την άνοιξη
μια μέρα με καταιγίδα τα παιδιά  την  παρατηρούν και αρχίζουν να  την περιγράφουν, τη ζωγραφίζουν, η παροιμία που της ταιριάζει, δημιουργούν ιστορία γι΄ αυτή τη μέρα, καταγράφουμε σε πίνακα τον καιρό του Μάρτη 
 και φυσικά το ποίημα


Ο Μάρτης και η μάνα του

Τον γνωρίζετε το Μάρτη,
τον τρελό και τον αντάρτη;
Ξημερώνει και βραδιάζει
κι εκατό γνώμες αλλάζει.

Βάζει η μάνα του μπουγάδα,
σχοινί δένει στη λιακάδα,
τα σεντόνια της ν’ απλώσει,
μια χαρά να τα στεγνώσει.

Νά που ο Μάρτης μετανιώνει
και τα σύννεφα μαζώνει
και να μάσει η μάνα τρέχει
τα σεντόνια, γιατί βρέχει!

Νά ο ήλιος σε λιγάκι,
φύσηξε το βοριαδάκι,
κι η φτωχή γυναίκα μόνη
τα σεντόνια ξαναπλώνει.

Μια βροντή κι ο ήλιος χάθη
μες στης συννεφιάς τα βάθη,
ρίχνει και χαλάζι τώρα,
ποποπό, τι άγρια μπόρα!

Ώς το βράδυ φορές δέκα
άπλωσε η φτωχή γυναίκα
την μπουγάδα, κι όρκο δίνει
Μάρτη να μην ξαναπλύνει.

 Ρίτα Μπούμη Παπά                                                                                                                                                        


 πιθανές επεκτάσεις:
χελιδονίσματα
ένα σποράκι φύτρωσε                                                                                                             
                                                                                                                    










                                                                                                                        








1 σχόλιο: