Δευτέρα 7 Νοεμβρίου 2011

ΕΝΑ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΗΛΟ

ΜΗΛΟ ΕΝΑ ΦΡΟΥΤΟ ΤΟΥ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟΥ
Με αφορμή ένα τραγούδι

Μηλίτσα που 'σαι στο γκρεμό
μηλίτσα που 'σαι στο γκρεμό με μήλα φορτωμένη
τα μήλα σου λιμπίστηκα και το γκρεμό φοβάμαι.

Κι αν τον φοβάσαι το γκρεμό
κι αν τον φοβάσαι το γκρεμό έλα από το μονοπάτι
να σε χορτάσω με γλυκά
να σε χορτάσω με γλυκά και ζαχαρένια μήλα.      (δημοτικό τραγούδι)

ερωτήσεις πάνω στο τραγούδι :
τι είναι η μηλίτσα;  που βρισκεται το δέντρο;  με τι ειναι φορτωμένη;
στο ποιημα υπαρχει ενας διαλογος ποιοι νομιζετε οτι μιλούν;  τι λένε;
ποιός φοβάται και γιατί ; τι του απαντά η μηλίτσα;
τι νομίζετε ότι θα γίνει θα πάει το παιδί να μαζέψει τα μήλα ; γιατί ;  από που θα πάει; αν δεν θέλει να πάει από το μονοπάτι μπορείτε να σκεφτείτε εσείς έναν άλλο τρόπο για να φτάσει κοντά στη μηλιά

ζωγραφιζουν οτι τους άρεσε

ζωντανεύουμε το ποίημα
τα παιδιά γίνονται μηλιές, γίνονται παιδάκια και παίζουμε το ποίημα

επίσκεψη
εμείς που θα μπορούσαμε να βρούμε μήλα;
επίσκεψη στο κοντινό σούπερ μάρκετ για αγορά μήλων
βλέπουμε τις διαφορετικές ποικιλίες, τα χρώματα , τα μεγέθη των μήλων
αγοράζουμε μήλα από όλες τις ποικιλίες. μετράμε μήλα, ζυγίζουμε μήλα
διαβάζουμε τις ταμπελίτσες από τις ποικιλίες και τις τιμές.

παιχνίδια με τις αισθήσεις
αναγνωρίζουμε μήλα με τη μυρωδιά , με την αφή , με τη γεύση

ένας ξεχωριστός φίλος
ζωγραφίζουμε ένα μήλο και του δίνουμε μορφή


παρουσιάζουμε  " το φίλο μας το μήλο "στην ολομέλεια της τάξης μας και λέμε τη μικρή του ιστορία



η παροιμία μας "ένα μήλο την ημέρα το γιατρό τον κάνει πέρα"
συζήτηση για τη θρεπτική αξία του μήλου στη διατροφή μας αλλά και των άλλων φρούτων.
Βρίσκουμε και ξεχωρίζουμε  τα φρούτα ανάμεσα σε εικόνες φρούτων, λαχανικών  και ξηρών καρπών. Ταξινομούμε τα φρούτα αναλογα με την εποχή που ωριμάζει το καθένα.
Την επόμενη μέρα τα παιδιά φέρνουν και γεμίζουν το καλάθι στο τραπεζάκι της φύσης με φρούτα του φθινοπώρου.

τα μήλα των εσπερίδων
διαβάζουμε τον άθλο του Ηρακλή
ζωγραφίζουμε την ιστορία

παίζουμε την ιστορία
μεταμορφωνόμαστε στους ήρωες της ιστορίας , γινόμαστε ο δυνατός και αποφασιστικός  Ηρακλής, ο δράκος που φύλαγε το δέντρο, ο Άτλαντας που κρατούσε τον ουρανό, το δέντρο.

μηλόπιτα
Μέσα απο ένα βιβλίο συνταγών βρίσκουμε  τη συνταγή της μηλόπιτας
την καταγράφουμε σε ένα κανσον σε μορφή εικονόλεξου. Τα παιδιά τη διαβάζουν . Ετοιμάζουν πρώτα τα υλικά,  στη συνέχεια την εκτελούν.

στη μηλιά τη φορτωμένη
Στη μηλιά τη φορτωμένη
η Ρηνούλα ανεβασμένη
κόβει κόβει μηλάρακια
με τα δυό της τα χεράκια...
με αφορμή το ποίημα συζήτηση για το δέντρο της μηλιάς

μια μηλιά  με ζωγραφική pointillé



πίνακες ζωγραφικής  στην τάξη μας
Monet, apple trees in Bloom 

Monet, apple trees near Vetheuil

σε ποιον πίνακα είναι ανθισμένες οι  μηλιές; τι χρώμα λουλούδια έχουν; ποια εποχή νομίζετε ότι ανθίζουν οι  μηλιές;
στον άλλο πίνακα ποια  διαφορά βλέπετε στις μηλιές; ποια εποχή ωριμάζουν τα μήλα;
σε ποιον πίνακα ζωγράφισε ο ζωγράφος  μηλιές την άνοιξη, και σε ποιον  μηλιές το φθινόπωρο;
αν ζωγράφιζε ο ζωγράφος έναν πίνακα με  μηλιές το χειμώνα, πως θα τις ζωγράφιζε; ενώ το καλοκαίρι;  γιατί;

ζωγραφίζουμε τη μηλιά κατά τη διάρκεια των εποχών

στη χώρα των μήλων
Ένα φανταστικό ταξίδι ξεκινά. Μια παρέα από παιδιά ξεκινά για ένα μαγικό ταξίδι , θα προχωρήσουν μέσα από λιβάδια πατώντας απαλό χορτάρι, θα περάσουν απο στενά μονοπάτια , βρίσκουν εμπόδια και θα πρέπει να τα πηδήξουν, θα βρουν στο διάβα τους κρεμαστές γέφυρες που πρέπει να περάσουν προσεκτικά ένας- ένας με μεγάλη προσοχή, θα ανέβουν βουνά, θα συναντήσουν ενα μεγάλο ποτάμι , για να το περάσουν πρέπει να κολυμπήσουν, στην όχθη θα βρουν άλογα να τους περιμένουν θα ανέβουν και θα αρχίσουν να καλπάζουν, μπροστά τους θα βρεθεί ενα σκοινί ενος ακροβάτη , θα πρέπει να κατέβουν απο τα άλογα και να προχωρήσουν ένας - ένας ισορροπώντας για να μη πέσουν στο γκρεμό που υπάρχει απο κάτω τους , άλλη μια δυσκολία παρουσιάζεται μπροστά τους μια σπηλιά που πρέπει να περάσουν , σκύβουν και περνούν φτάνοντας στο τέλος και εκεί απλώνεται μπροστά τους μια απέραντη θάλασσα , ανεβαίνουν στις βάρκες και κωπηλατούν. Μετά από λίγο φτάνουν σε μια παράξενη χώρα . Προχωρούν προσεκτικά , κοιτάζοντας μια από εδώ , μια από εκεί εξερευνούν αυτή την παράξενη χώρα, βρίσκουν ένα  κουτί , είναι κλεισμένο καλά . Προσπαθούν να το ανοίξουν. και τι έκπληξη ! ανακαλύπτουν κάτι μικρά στρογγυλά κόκκινα πραγματάκια. Παίρνει ο καθένας στο χέρι του από ένα και αρχίζει να το πιάνει,  να το μυρίζει , να το ακουμπάει  στο πρόσωπο του. Θέλουν να το δοκιμάσουν , δαγκώνουν ενα μικρο κομμάτι και αμέσως αρχίζουν να γελούν, γελούν δυνατά δε μπορούν να σταματήσουν τα γέλια. Δαγκώνουν ξανά και αρχίζουν να κλαίνε..........
(τα παιδιά  καθε φορά που κάνουν πως  δαγκώνουν το μήλο ζουν και μια διαφορετική κατάσταση). Στο τέλος με τη τελευταία δαγκωνιά ξαπλώνουν, κλείνουν τα μάτια τους και κοιμούνται ήρεμα, βλέπoυν στο όνειρο τους, όλη την περιπέτεια που έζησαν. Το ταξίδι αυτό μπορεί να τελείωσε αλλά μας περιμένουν χίλια δυό ακόμη μαγικά ταξίδια , γιατί το ταξίδι της φαντασίας δεν τελειώνει ποτέ.
( μουσική για το μαγικό ταξίδι Requiem For A Dream - Theme Song ,  Pirates of the Caribbean Theme Song, Loreena McKennitt - La Serenissima)

μια μέρα στη φρουτοχώρα
τα φρούτα μας   ζωντανεύουν. Τα παιδιά με διάφορα υλικά δίνουν μορφή στα φρούτα και φτιάχνουν τη φρουτοχώρα. Δημιουργούν τη δική τους ιστορία με ήρωες τα φρούτα που έφτιαξαν.
η φρουτοχώρα 


παίζουμε την ιστορία στο κουκλοθέατρο

μαθηματικά παιχνίδια με τα φρούτα
monet apples and grapes
ποια είναι τα μεγάλα μήλα ; ποια τα μικρά;
ποια παρεουλα από μήλα έχει τα πιο πολλά;
πόσα  είναι τα μήλα που είναι έξω από το καλάθι;
πόσα είναι τα μεγάλα μήλα που βρίσκονται έξω από το καλάθι; πόσα τα μικρά;
ποια παρεουλα από μήλα βρίσκεται μακριά από το καλάθι;
πόσα τσαμπιά σταφύλια βρίσκονται πάνω στο τραπέζι ;
μπορείς να ξεχωρίσεις τα μήλα που βρίσκονται μέσα στο καλάθι; μπορείς να τα μετρήσεις ;
αν γίνω ζωγράφος και ζωγραφίσω ακόμη ένα μήλο μέσα στο καλάθι πόσα μήλα θα έχει τότε;
πόσα είναι όλα τα μήλα; .....κ.λ.π

αναπαράσταση του πίνακα με  αληθινά φρούτα
τα παιδιά μετρούν  και τοποθετούν στη σωστή θέση τα φρούτα , έτσι ώστε να δημιουργήσουν ένα ζωντανό πίνακα.

ζωγραφική - φύλλο εργασίας
θα γίνουμε ζωγράφοι και θα ζωγραφίσουμε στον δικό μας  πίνακα μόνο τα μεγάλα μήλα που βρίσκονται έξω από το καλάθι

στην τάξη σήμερα ήρθαν πέντε σκαντζοχοιράκια γιατί λιμπίστηκαν τα μήλα. μόνο που δε θέλουν να φάνε όποια κι όποια μήλα ,θέλουν να φάνε τα μεγάλα ζουμερά μήλα.. Φτάνουν άραγε τα μεγάλα μήλα , έτσι ώστε να πάρει το κάθε σκαντζοχοιράκι από ένα ; πως θα το βρούμε; (αντιστοίχιση)

η ιστορία ενός μήλου "ένα μήλο διηγείται τη μικρή του ιστορία"
η ιστορία ενός μήλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου