Τρίτη 9 Αυγούστου 2011

Ο ΜΑΓΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ

Δημιουργώντας ένα παραμύθι μαζί με τα παιδιά









Πρώτα απ΄ όλα δημιουργούμε την κατάλληλη ατμόσφαιρα στην τάξη . Δημιουργούμε τη χώρα των βιβλίων ή τη σπηλιά των βιβλίων…... Με γάζες ,φόδρες, τραπέζια και καρέκλες φτιάχνουμε ένα εντυπωσιακό σκηνικό ,τοποθετούμε τα βιβλία πάνω του με ένα τέτοιο τρόπο που να προκαλεί τα παιδιά να πάνε κοντά του για να το γνωρίσουν ,να το περιεργαστούν, να το ανακαλύψουν.
Με ήσυχη χαλαρωτική μουσική αρχίζουμε το μαγικό μας ταξίδι στη φανταστική χώρα των βιβλίων. ( ενδεικτική μουσική όπως το dream on, café del mar ή το avrils danse , yanni enya ή la serenissima, Loreena McKennitt…). Μπαίνουμε στο παράξενο μεγάλο αυτοκίνητο που ο καθένας έχει τη δική του ξεχωριστή θέση και το φανταστικό ταξίδι ξεκινά. Η νηπιαγωγός γίνεται οδηγός του φανταστικού αυτοκινήτου και τους παρασύρει στο ταξίδι, με σιγανή καθαρή φωνή καλεί τους παράξενους επιβάτες να δουν τη χώρα των βιβλίων με τα δικά τους μάτια. Στην αρχή το μεγάλο αυτοκίνητο με επιβάτες τα παιδιά, θα περάσει μια βόλτα γύρω - γύρω από τη χώρα των βιβλίων , στη συνέχεια ο οδηγός θα σταματήσει το λεωφορείο, τα παιδιά θα καθίσουν απέναντι από το σκηνικό και θα αρχίσουν να παρατηρούν , να κοιτάζουν, να βγάζουν φωτογραφίες της χώρας … η νηπιαγωγός, σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού ,γίνεται εμψυχωτής και συμμέτοχος της δράσης.
Αγγίζει μια παρέα από παιδιά ( γύρω στα πέντε) με ένα μαγικό φτερό και τους καλεί να αγγίξουν , να γνωρίσουν , να ξεφυλλίσουν τα βιβλία της χώρας , μετά από λίγο αγγίζει μια άλλη ομάδα από παιδιά και σε λίγο άλλη μέχρι να περάσουν όλα τα παιδιά. Κάθε φορά η κάθε ομάδα μόλις τελειώσει τη ξενάγηση επιστρέφει στη θέση της .
Η μουσική δυναμώνει ( π.χ. νοσταλγία , yanni ή la mer , sarah brightman ή Vanessa mae…..) τα παιδιά κάθε ομάδας παίρνουν από ένα βιβλίο τυχαία το καθένα και απλώνονται στο χώρο της αίθουσας . Τα παιδιά παίζουν το πολύμορφο αντικείμενο, τα βιβλία μεταμορφώνονται , γίνονται τιμόνι, μαγικό χαλί, καπέλο ότι σκεφτούν τα παιδιά.
Η μουσική τώρα αλλάζει, μια πιο ήρεμη μουσική, κάθε παιδί ανοίγει το βιβλίο ,κοιτάζει τις εικόνες, τα χρώματα, τα γράμματα, το περιεργάζεται. Δίνουμε στα παιδιά ένα φύλλο χαρτί, το σκίζουν στη μέση. Ζητάμε από τα παιδιά να βρουν μέσα από τις σελίδες του βιβλίου τους μια τυχαία λέξη και να την δείξουν με το δαχτυλάκι τους. Πηγαίνουμε κοντά τους και την διαβάζουμε , τη γράφουν μόνα τους ή τους τη γράφουμε εμείς στο μισό χαρτί που έχουν κόψει. Τα παιδιά πρέπει να τη διαβάσουν και αυτά, να τη μάθουν , να τη συγκρατήσουν , να τη θυμηθούν. Στο άλλο μισό χαρτί ζωγραφίζουν τη λέξη όπως θέλουν και όπως μπορούν . Φέρνουμε στη μέση μια μεγάλη γαβάθα. Τα παιδιά τσαλακώνουν τα χαρτιά με τη λέξη τους και τη κάνουν μπαλάκι τα ρίχνουν μέσα στη γαβάθα για να φτιάξουμε μια υπέροχη μαγική λεξοσαλάτα. Ανακατεύουμε με δυο κουτάλες τη σαλάτα μας. Αφήνουμε τη λεξοσαλάτα να «μαριναριστεί» ένα βράδυ . ( έτσι τα παιδιά δεν θα κουραστούν και βαρεθούν)
Την επόμενη μέρα ανακατεύουμε ξανά τη λεξοσαλάτα και αρχίζουμε εμείς πρώτα τραβώντας ένα χαρτάκι διαβάζουμε τη λέξη και αρχίζει το παραμύθι . Αρχίζουμε με ένα εντυπωσιακό πρόλογο και φτιάχνουμε μια μικρή ιστορία για τη λέξη μας , στη συνέχεια έρχεται ένα ένα κάθε παιδί και τραβάει ένα χαρτάκι και λέει τη δική του πρόταση με τη λέξη που έχει τραβήξει. Αν κάποιο παιδί δυσκολεύεται το βοηθάμε με κατάλληλες ερωτήσεις, έτσι ώστε να φτιάξει και εκείνο μια ιστορία . Προσπαθούμε οι προτάσεις των παιδιών να δημιουργούν εικόνες γιατί σ΄ αυτή την ηλικία τα παιδιά δεν μπορούν να σκεφτούν αφηρημένα. Οι λέξεις που μπορεί να είχαν βρει τα παιδιά μπορεί να ήταν οποιεσδήποτε π.χ το, αν, και, . Η ιστορία που θα δημιουργήσουν θα είναι ανατρεπτική , αστεία και γεμάτη χιούμορ.
Εμείς γράφουμε την ιστορία που δημιούργησαν τα παιδιά , κάθε παιδί ζωγραφίζει αυτό που είπε . Βγάζουμε φωτοτυπίες, ενώνουμε και δημιουργούμε τόσα βιβλία όσα και τα παιδιά . Εικονογραφεί το κάθε παιδί ένα εξώφυλλο για το δικό του βιβλίο.
Δίνουμε ιδιαίτερη αξία στη προσπάθεια των παιδιών . Τους λέμε να το φυλάξουν, να το προσέξουν γιατί είναι δικό τους Τα παιδιά θα πάρουν τα βιβλία στο σπίτι τους για να το διαβάσουν στη μαμά τους , να το περιγράψουν , να το αφηγηθούν. Να αφηγηθούν στη μαμά τους την ιστορία για να κοιμηθεί.