Τρίτη, 6 Σεπτεμβρίου 2011

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ Αποχαιρετώντας το καλοκαίρι


Είναι ευχάριστο να ξεκινάς το σχολείο με  τις όμορφες αναμνήσεις του καλοκαιριού και να τις μοιράζεσαι  με τους άλλους , που θα γίνουν οι σύντροφοι σου για ένα χρόνο. Άλλωστε οι μετεωρολογικές προγνώσεις μας ενημερώνουν ότι το καλοκαίρι θα συνεχιστεί για δυο μήνες ακόμη. Να λοιπόν ένα διαθεματικό πρόγραμμα με κάποιες ενδεικτικές δραστηριότητες για να ξεκινήσει η καινούρια σχολική χρονιά με ευχάριστο τρόπο.
Αποχαιρετώντας το καλοκαίρι
Ιστόγραμμα
(Το μεγεθύνουμε και το τοποθετούμε στο καβαλέτο , στην είσοδο της τάξης για να ενημερώσουμε  τους γονείς αλλά και τον τρόπο που δουλεύουμε στο νηπιαγωγείο μας)
Παρουσίαση καλοκαιρινών δραστηριοτήτων σε μορφή power point. Συζήτηση με τα παιδιά.
Τα παιδιά παίζουν παντομίμα τις δικές τους περιπέτειες.
Ζωγραφίζουν τη δική τους αγαπημένη περιπέτεια που βίωσαν το καλοκαίρι.
Διαβάζουμε στα παιδιά το «καλοκαίρι» του Δ. Σαββόπουλου. Τραγουδάμε το τραγούδι . Γράφουμε το τραγούδι και τα παιδιά κολλούν δίπλα από κάθε στίχο τις εικόνες από περιοδικά που ταιριάζουν.
Δημιουργούμε ένα  καράβι και τα παιδιά κολλούν πάνω του από ένα ενθύμιο του καλοκαιριού που πέρασε ( κοχυλάκι , βότσαλο, φωτογραφία, παιχνίδι… ότι έχουν κρατήσει)
Παιχνίδια στον υπολογιστή από το λογισμικό «μαθαίνω τη γλώσσα μου». Κάνετε λήψη από εδώ

Δίνουμε στα παιδιά εικόνες που δείχνουν συναισθήματα φόβου, χαράς , θυμού. Τα παιδιά θυμούνται ποτέ ένιωσαν παρόμοια  συναισθήματα το καλοκαίρι και τα διηγούνται. Ζωγραφίζουν τα περιστατικά ,που βιώσαν αυτά τα συναισθήματα.

Ακούμε Βιβάλντι « το καλοκαίρι» και ονειρευόμαστε εικόνες τους καλοκαιριού.  Χορεύουμε ακούγοντας τη μουσική.

Γινόμαστε ψαράκια που ζούμε στη θάλασσα και κολυμπάμε ακούγοντας το   “la mer” του Debussy. Ένα μικρό παράδειγμα για το πώς μπορούμε να αρχίσουμε. Παρουσιάζουμε μια εικόνα με ένα ψαράκι μέσα στη θάλασσα. Τα παιδιά περιγράφουν την εικόνα  : τα χρώματα , που βρίσκεται το ψαράκι , τι κάνει, που θα πάει κλπ. Ελάτε θα φτιάξουμε και εμείς μια θάλασσα. Εδώ μέσα στο κουτί υπάρχουν κορδέλες και γάζες διαλέξτε αυτές που σας θυμίζουν θάλασσα και φτιάξτε μια μεγάλη θάλασσα. Θα περνά μπροστά από τη γωνιά της βιβλιοθήκης , της ζωγραφικής, κοντά από τη Μαριλένα ……. Α! πολύ ωραία βλέπω μια υπέροχη θάλασσα σαν της εικόνας μας . Μέσα σ’ αυτή τη θάλασσα βλέπω και ένα ψαράκι το Γιώργο, και άλλο ψαράκι τη Μαρία , α! να και ένα άλλο …… (μέχρι να γίνουν  όλα τα παιδιά ψαράκια). Τα ψαράκια τώρα κολυμπούν ήρεμα μέσα στη θάλασσα χωρίς να σκοντάφτει το ένα πάνω στο άλλο, τώρα κολυμπούν πιο γρήγορα,…….( δίνεται εσείς ότι παραγγέλματα θέλετε). Ω! κάτι γίνεται ! σταματούν να κοιτάξουν μια από εδώ μια από εκεί. Τρομερός εχθρός μπροστά τους , ένας τεράστιος καρχαρίας γρήγορα φεύγουν. Κρύβονται πίσω από τις πέτρες και άλλα μέσα σε μια σπηλιά , κάνοντας απόλυτη ησυχία , μέχρι να φύγει ο κίνδυνος….. Στη συνέχεια το παίζουμε με τη μουσική από το «la mer» και λέμε την ίδια  ιστορία ανάλογα με το ρυθμό της μουσικής . Στο τέλος τα παιδιά παίζουν την ιστορία χωρίς λόγια αλλά μόνο με τη μουσική.

Ακούμε ηχογραφημένους ήχους από κύματα, παφλασμούς κυμάτων στην ακρογιαλιά, τζιτζίκια, πλοία, παιδιά που παίζουν και γελούν, από ρακέτες, από αυτοκίνητα, από κορναρίσματα. Τα παιδιά τους ξεχωρίζουν . Έχουμε και τις αντίστοιχες εικόνες τα παιδιά βλέπουν την εικόνα και την αντιστοιχούν με τον ήχο που άκουσαν.
Αρχίζουμε τη διήγηση μιας ιστορίας : ήταν καλοκαίρι τα παιδιά ετοιμάστηκαν για τις διακοπές τους. Μπήκαν στο αυτοκίνητο και ξεκίνησαν . Στο δρόμο υπήρχαν πολλά αυτοκίνητα (ακούμε τον ήχο από αυτοκίνητα που τρέχουν) τι λέτε να έγινε μετά  ; τι ακούστηκε ; Τα παιδιά συνεχίζουν την ιστορία όπως αυτά θέλουν. Αφού την ολοκληρώσουν , βοηθώντας τα εμείς με τις κατάλληλες ερωτήσεις, την αφηγούμαστε ξανά ολοκληρωμένη με τους ήχους και παρουσιάζοντας τους και τις αντίστοιχες εικόνες. Αυτό βοηθά τα πιο μικρά παιδιά να την κατανοήσουν.
Στη συνέχεια , παίζουμε την ιστορία τα παιδιά μεταμορφώνονται ανάλογα με τους ήχους.

Κάποιες ενδεικτικές δραστηριότητες με πίνακες ζωγραφικής

Παρθένης (λιμάνι Καλαμάτας)

Τι βλέπετε στον πίνακα.  Το καράβι τι χρώμα έχει; πόσα είναι τα πανιά του; γιατί έχει άραγε πανιά; ποιος έχει δει ένα καράβι σαν και αυτό;

Πώς θα μπορούσαμε να μετατρέψουμε τα παγκάκια της τάξης μας έτσι ώστε να μοιάζουν με  καράβια και να παίξουμε με αυτά. Αφήνουμε ελεύθερα τα παιδιά να πειραματιστούν και κάθε φορά τους δίνουμε και ένα ερέθισμα για να προχωρήσουν πιο πέρα . Τα τοποθέτησαν ανάποδα , τα τύλιξαν με γάζες, έδεσαν ένα κοντάρι γυμναστικής στο ένα πόδι από το παγκάκι, έδεσαν ένα κομμάτι φόδρα για πανί . Το παιχνίδι μόλις άρχισε. (κατάλληλη μουσική Sarah Brightman la mer, Σπανουδάκης κύματα)

Πόσα παγκάκια υπάρχουν στον πίνακα;  ποιος κάθεται στα παγκάκια; Εσείς έχετε καθίσει σε κάποιο παγκάκι ; πότε ; τι κάνατε εκεί ;
Παίζουμε παιχνίδια με τα παγκάκια ( ανεβαίνουμε πάνω ,ξαπλώνουμε , πηδάμε ,τρέχουμε γύρω τους κλπ, στη συνέχεια παίζουμε τις στιγμές που έζησαν τα παιδιά στα παγκάκια )

Τι χρώματα χρησιμοποίησε ο ζωγράφος ; τα αναγνωρίζεται; Διαλέξτε από τα χρώματα που έχετε μπροστά σας το χρώμα που πήρε ο ζωγράφος και ζωγράφισε τα πανιά , τα παγκάκια ,τη θάλασσα
Παίζουμε παιχνίδια με τα χρωματιστές κορδέλες. Διαλέγουμε από ένα κουτί κορδέλες με μπλε και άσπρο χρώμα και παίζουμε μουσικό- κινητικά παιχνίδια

ΔΑΒΗΣ Δ.
Τι απεικονίζει ο πίνακας; πόσες βαρκούλες βλέπετε ; τι βρίσκεται στην προκυμαία; γατί είναι δεμένες οι βαρκούλες; Τι καιρό κάνει στο λιμάνι ; από πού το καταλάβατε; φυσάει άραγε αεράκι ; το βλέπετε ;
Το λιμανάκι έχει νερά τα βλέπετε; Από πού ήρθαν; Γιατί
Πώς βρέθηκε το γαϊδουράκι στο λιμάνι;
Ποια χρώματα  χρησιμοποίησε ο ζωγράφος μας για να βάψει τη θάλασσα; Χωριζόμαστε σε δυο ομάδες η μια θα ανακαλύψει αντικείμενα με μπλε χρώμα και θα τα βάλει σε ένα κουτί και η άλλη αντικείμενα με άσπρο χρώμα. Η μια ομάδα βάφει το κουτί με μπλε και η άλλη με άσπρο. Αναμιγνύουμε μπλε και άσπρο και βλέπουμε τη διαφορά
Κάθε ομάδα ζωγραφίζει αναμιγνύοντας μπλε και άσπρο σε διαφορετικές ποσότητες. Εκθέτουμε τις ζωγραφιές και βλέπουμε τις διαφορές

 Μερικοί ακόμη  Πίνακες για δραστηριότητες
Bouguereau (ανάπαυση στο θερισμό)

Βολανάκης (αραξοβόλι)

Bazille (λουόμενοι)


αποχαιρετώντας γλυκά  το καλοκαίρι 


Θαλασσινό μόμπιλε












Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου